torstai 15. elokuuta 2024

17

Äkkiä tulee puhe pornosta tai oikeammin pornografiasta. Jälkimmäinen viittaa kirjaimellisesti "prostituoiduista kirjoittamiseen", ja tässä tapauksessa yhteys tanssiin ja balettiin syntyy samojen eleiden loputtomasta toistamisesta. Voisiko esimerkiksi baletin erityisyys ja lumo perustua siihen, että esityksessä kunkin liikkeen "originaali" ja "kopio" ovat ikään kuin koko ajan samanaikaisesti läsnä? Luovuus tarvitsee sääntöjä ja vapauksia. Oikeinkirjoituksen ja lauseopin normit yhtäältä rajoittavat, toisaalta mahdollistavat asioita. Itse tai toisen toimesta valitut pakotteet ja rajoitteet eivät nekään ainoastaan hillitse luovia akteja, vaan edistävät niitä. Ja kuten Savela muistuttaa, sama pätee tieteen ankaruuteen: kunhan "siteeraus- ja lähdeviitekäytännöt" ovat hallussa, niiden puitteissa on lupa väittää mitä tahansa. Viimein lainaan kokonaisen runon kolmannen osan lopusta:

    bat tem

    ent fra pp én tie dä en


                                                empää
                                                sulastajuustosta


    grandbattementjetépointén
    kokoajan

    ojen na jal
    kaa


PS. Baletista on kirjoittanut myös runoilija Raisa Jäntti teoksessaan Grand plié: askelmerkkejä (Puru-kollektiivi 2018).

Ei kommentteja: